Wymagania przedmiotowe

Wymagania do egzaminu wstępnego do klasy I (MYP4)

Egzamin pisemny z języka angielskiego, języka polskiego, matematyki

Część ustna, ogłoszenie wyników

Język Angielski

Egzamin z języka angielskiego składa się z trzech części, czas każdej podany jest w nawiasach poniżej.

  1. WRITING (75 minut)
  • Krótka forma (description of a place, a person, an event etc.)
  • Esej (for and against; opinion essay)
  1. READING COMPREHENSION (60 minut)
  • Multiple choice
  • True/False
  • Missing sentences / paragraphs
  • Matching speakers with texts
  1. GRAMMAR AND VOCABULARY  (75 minut)
  • Tenses
  • Passive voice
  • Reported speech
  • Time clauses
  • Conditionals
  • Modal verbs
  • Relative clauses
  • Articles
  • Gerund and infinitive
  • Prepositions
  • Word formation
  • Sentence transformation

Język Polski

Egzamin trwa 90 minut.

Kandydaci otrzymają arkusz egzaminacyjny, którego wypełnienie będzie wymagało pracy rozłożonej na trzy etapy.

Etap pierwszy to zapoznanie się z zamieszczonym tekstem. Może to być tekst publicystyczny (np. fragment artykułu, reportażu, recenzji), filozoficzny, literacki (proza, dramat, wiersz). Pod tekstem znajdziecie pytania naprowadzające na jego temat, istotne sensy, ciekawe zagadnienia, zadania kreatywne.

Etap drugi bsprawdza stopień zrozumienia zamieszczonego tekstu (w tym użytych w nim poszczególnych wyrazów lub zwrotów). Waszym zadaniem jest również przedstawienie własnego zdania na temat problemu, który został poruszony w przedstawionym tekście.

Etap trzeci to napisanie – na przykład – artykułu, rozprawki, wywiadu (z autorem jednego ze wskazanych tekstów), charakterystyki, kartki z pamiętnika itp.

Matematyka

Egzamin trwa 120 minut.

Egzamin wstępny do klas po szkole podstawowej z matematyki składa się z zadań różnego typu, o bardzo zróżnicowanym poziomie trudności. Są wśród nich zarówno zadania sprawdzające podstawową wiedzę i umiejętności, konieczne do kontynuowania nauki matematyki zwieńczonej maturą, jak i zadania trudniejsze, w tym nie wymagające szczególnej wiedzy, lecz raczej pomysłu. Celem tych drugich jest wyodrębnienie uczniów uzdolnionych matematycznie.

Wymagania na Egzamin Wstępny do klasy pierwszej (MYP4)

Algebra

  1. Potęgi o podstawach wymiernych


            Uczeń:

  • zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
  • mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
  • mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;
  • podnosi potęgę do potęgi;
  • odczytuje i zapisuje liczby w notacji wykładniczej , gdy 1 ≤ a < 10, k jest liczbą całkowitą.

2. Pierwiastki


            Uczeń:

  • oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych;
  • szacuje wielkość danego pierwiastka kwadratowego lub sześciennego oraz wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki;
  • porównuje wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki z daną liczbą wymierną oraz znajduje liczby wymierne większe lub mniejsze od takiej wartości, na przykład znajduje liczbę całkowitą a taką, że: ;
  • mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.

3. Wyrażenia algebraiczne


            Uczeń:

  • zapisuje opisane operacje jako wyrażenia algebraiczne z jedną lub więcej zmiennymi;
  • oblicza wartość liczbową wyrażeń algebraicznych (podstawiając wartości);
  • opisuje zadanie tekstowe jako wyrażenia algebraiczne i rozwiązuje je;
  • dodaje i odejmuje jednomiany podobne (różniące się tylko współczynnikiem liczbowym);
  • redukuje wyrazy podobne w sumach algebraicznych;
  • rozwija nawiasy;
  • stosuje wzory skróconego mnożenia: różnica kwadratów, kwadrat sumy, kwadrat różnicy.

4. Obliczenia procentowe


            Uczeń:

  • przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości;
  • oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b;
  • oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a;
  • oblicza liczbę b, której p procent jest równe a;
  • stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.

5. Równania z jedną niewiadomą


            Uczeń:

  • sprawdza, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania (I, II lub III stopnia) z jedną niewiadomą;
  • rozwiązuje równania liniowe z jedną niewiadomą;
  • rozwiązuje równania sprowadzalne do równań liniowych;
  • rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem równań liniowych, także z procentami;
  • rozwiązuje proste równania z wartością bezwzględną, np. , metodami graficznymi i algebraicznymi.


6. Proporcjonalność prosta


            Uczeń:

  • podaje przykłady wielkości proporcjonalnych;
  • wyznacza wartość wielkości proporcjonalnej w określonej zależności, np. cena zależna od ilości produktu, zużycie paliwa od przebytej odległości.

Geometria

7. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie


            Uczeń:

  • znajduje kąty przyległe i wierzchołkowe przy przecięciu prostych;
  • stosuje własności prostych równoległych (kąty odpowiadające, naprzemianległe);
  • rozpoznaje trójkąty przystające i stosuje ich własności;
  • stosuje własności trójkątów równoramiennych;
  • stosuje nierówność trójkąta: AB + BC ≥ AC
  • wykonuje obliczenia geometryczne z wykorzystaniem sumy kątów wewnętrznych trójkąta;
  • stosuje twierdzenie Pitagorasa w sytuacjach praktycznych.

8. Wielokąty

            Uczeń:

  • zna pojęcia związane z wielokątami aż do sześciokąta;
  • stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu oraz wyznacza długości odcinków w obrębie tych figur (bez trygonometrii).

9.     Oś liczbowa i geometria współrzędnych


            Uczeń:

  • zaznacza liczby i nierówności na osi liczbowej;
  • przedstawia rozwiązania równań na osi liczbowej;
  • odczytuje współrzędne punktów kratowych z diagramu;
  • zaznacza punkty kratowe w układzie współrzędnych;
  • znajduje środek odcinka między dwoma punktami oraz drugi koniec odcinka znając jeden koniec i środek;
  • oblicza długość odcinka między dwoma punktami kratowymi;
  • znajduje inne punkty kratowe leżące na prostej AB;
  • znajduje pole figury geometrycznej znając współrzędne jej wierzchołków.

10.  Geometria przestrzenna

Uczeń:

  • rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy (proste i foremne);
  • oblicza objętość i pole powierzchni graniastosłupów;
  • oblicza objętość i pole powierzchni ostrosłupów;
  • wyznacza inne parametry z objętości i pola powierzchni, np. długość podstawy.

11.   Geometria koła


            Uczeń:

  • oblicza obwód koła na podstawie promienia lub średnicy;
  • oblicza promień lub średnicę koła o danym obwodzie;
  • oblicza pole koła;
  • oblicza promień lub średnicę koła o danym polu;
  • oblicza pole pierścienia kołowego;
  • znajduje możliwe położenia środka koła stycznego do innego koła (wewnętrznie lub zewnętrznie).

Statystyka i prawdopodobieństwo

12. Statystyka

Uczeń:

  • interpretuje dane z tabel, wykresów słupkowych i kołowych oraz wykresów w układzie współrzędnych;
  • tworzy wykresy słupkowe, kołowe i liniowe na podstawie danych;
  • oblicza średnią arytmetyczną i medianę zestawu danych;
  • oblicza średnią dla połączonych zbiorów danych.

13. Prawdopodobieństwo

Uczeń:

  • oblicza prawdopodobieństwa w doświadczeniach z dwoma rzutami kostką;
  • oblicza prawdopodobieństwo przy losowaniu dwóch elementów z worka (z i bez zwracania);
  • oblicza prawdopodobieństwa w oparciu o zliczanie jednakowo prawdopodobnych zdarzeń.

 

Część ustna

Lista osób zakwalifikowanych do części ustnej zostanie opublikowana 4 kwietnia 2025 (piątek) na stronie www.ibrasz.pl po godzinie 16:00 według numerów identyfikacyjnych.

 

Część ustna egzaminu odbędzie się w dniach 12 i 13 kwietnia 2025. Ma ona charakter rozmowy kwalifikacyjnej prowadzonej w języku angielskim. Szczegółowe informacje o dniu egzaminu oraz godzinie zostaną opublikowane na stronie najpóźniej 9 kwietnia 2025 (środa) na stronie www.ibrasz.pl.

Ogłoszenie wyników

22 kwietnia 2025 (wtorek) na stronie internetowej szkoły zostanie opublikowana lista uczniów przyjętych do szkoły oraz lista rezerwowa.Sekretariat szkoły nie udziela informacji dotyczącej wyników egzaminów telefonicznie, ani mailowo.

Potwierdzenie decyzji

Potwierdzeniem decyzji o rozpoczęciu nauki w naszej szkole jest dokonanie wpłaty wpisowego.

 

Potwierdzeniem decyzji o rozpoczęciu nauki w naszej szkole jest dokonanie bezzwrotnej opłaty organizacyjnej do 30 kwietnia 2025 (środa).

Więcej informacji można uzyskać

telefonicznie pod numerem telefonu
(22) 668 54 52

mailowo pod adresem:
rekrutacja@ib.1slo.edu.pl