Jest „spersonalizowany”, gdyż stawia na wszechstronny rozwój i doskonalenie ucznia w wymiarze szkolnym i pozaszkolnym.
Osobista opieka tutora pomaga uczniowi poznawać i lepiej wykorzystywać swoje talenty, szukać mocnych stron, pogłębiać wiedzę i zainteresowania oraz planować przyszłość.
Bardzo popularne w świecie biznesu i nauki stały się coaching i mentoring. Tutoring ma z tymi metodami rozwoju wiele wspólnego i korzysta z ich narzędzi. Różni się jednak od nich w zasadniczy sposób.
W coachingu rozpoznawane są talenty i potencjał podopiecznego. Metoda wspiera także zmiany i rozwój. Jednak coach pozostaje „przezroczysty”, podążając niejako za klientem i korzysta z jego zasobów. Rozwój jest więc ograniczony wyłącznie do sfery, w której klient ma już pewne kompetencje.
W mentoringu cały nacisk kładziony jest na przekazanie wiedzy przez mistrza, w związku z tym brakuje przestrzeni do podążania za zainteresowaniami ucznia. Nie ma też miejsca dla troski o całościowy rozwój, który jest integralny dla tutoringu praktykowanego w naszej szkole.
W relacji tutoringowej tutor stanowi dla ucznia autorytet, który – nie narzucając się – pomaga uczniowi w jego drodze samorozwoju, pokazuje możliwe kierunki i wspiera realizację zdefiniowanych wspólnie celów.
Tutoring skierowany jest do wszystkich uczniów, którzy czują potrzebę własnego rozwoju i chcą pogłębiać zainteresowania i wiedzę. Warunkiem uczestnictwa jest chęć zaangażowania się w proces samodoskonalenia i gotowość do intensywnej pracy.
Istotą tutoringu jako spersonalizowanego podejścia do nauki i rozwoju jest wspólna praca dwóch osób, tutora i ucznia. Tutoring można podzielić na tutoring rozwojowy i tutoring naukowy.
Uczeń w trakcie spotkań poznaje sztukę planowania własnego rozwoju i brania za ten proces coraz większej odpowiedzialności. Taka forma tutoringu nie wychodzi z żadnej zdefiniowanej dziedziny wiedzy, jednak rozmowy i ćwiczenia często mogą dotyczyć kwestii naukowych w zależności od zainteresowań ucznia i tutora.
Tutoring rozwojowy kładzie nacisk na ogólny rozwój ucznia, w szczególności na poznanie własnych talentów i motywacji, rozpoznanie i przemyślenie własnych wartości, ustalenie bliskich i dalekosiężnych celów.
Tutoring naukowy kładzie nacisk na pomoc w rozwoju ucznia w konkretnej dziedzinie naukowej i czerpie z bogatego doświadczenia naukowego tutora. W tej relacji tutor również interesuje się osobą ucznia i jego ogólnym rozwojem, jednak kontekstem spotkań jest przede wszystkim pogłębianie wiedzy naukowej.
W naszym liceum proponujemy uczniom MYP przede wszystkim tutoring rozwojowy, choć w uzasadnionych przypadkach może on przybrać formę bardziej naukową.
W roczniku DP1 proponujemy przede wszystkim tutoring naukowy, który ma za zadanie wspierać ambicje ucznia, przede wszystkim w kontekście przygotowania skutecznej aplikacji na studia.
Tutoring nie jest formą terapii psychologicznej. Tutoring jest zorientowany na przyszłość i pomaga uczniowi rozwinąć skrzydła. Może się jednak zdarzyć, że tutor zauważy u ucznia potrzebę pomocy psychologicznej – będzie wówczas sugerował spotkanie z psychologiem szkolnym.
Tutor nie zastępuje też wychowawcy klasy. Proces tutoringowy trwa ok. 3–4 miesięcy i skupia się na wybranych – konkretnych – celach ucznia. Wychowawca z kolei prowadzi ucznia przez cały trzyletni okres pobytu w naszej szkole. Role i kompetencje wychowawcy i tutora są różne i uzupełniają się.
Program tutoringu na w naszym liceum działa od 2015 roku. Od tego czasu udało się nam zgromadzić duże doświadczenie w zakresie planowania i realizacji procesu zindywidualizowanego rozwoju ucznia, a także wykształcić kadrę dobrze przygotowanych tutorów.
Tutorami w naszej szkole są doświadczeni nauczyciele z długoletnim stażem dydaktyczno-wychowawczym, którzy entuzjastycznie podchodzą do idei samorozwoju i chcą to nastawienie zaszczepić uczniom.
Wszyscy nasi tutorzy przeszli profesjonalne szkolenia przygotowujące ich do tej roli i są aktywnie wspierani przez szkołę w doskonaleniu swoich umiejętności.
Celem naszego programu tutoringowego jest pomoc uczniowi w jego całościowym rozwoju. Spersonalizowany charakter procesu tutoringowego oznacza, że nie ma sztywnego harmonogramu spotkań, a cele szczegółowe ustalane są indywidualnie między tutorem i uczniem.
Istnieją jednak cele ramowe, które charakteryzują tutoring rozwojowy – szczególnie kierowany do uczniów MYP.
Cele ramowe tutoringu rozwojowego w MYP
Wspieranie i zachęcanie ucznia do pracy nad sobą.
NIE WIEM, JAK TU WPROWADZIĆ ZDJĘCIE I UMIEŚCIĆ ULOTKĘ
telefonicznie pod numerem telefonu
(22) 668 54 52
mailowo pod adresem:
rekrutacja@ib.1slo.edu.pl
Copyright 2025. Wszystkie prawa zastrzeżone. Made by Brandwise